Vakaras

Vakaras

2025 m. birželio 17 d., antradienis

BIRŽELIO SECESIJA

K. K. Šiaulytis. Vilniečiai Bernardinų sode,
 tarp žydinčių dekoratyvinių svogūnų. Akvarelė

Kęstutis K. Šiaulytis

BIRŽELIO SECESIJA

 Neapsirikite, šis tekstas, pašnekų esė – ne apie Seimo vasaros sesiją. Dėlioju žodžius, tarsi mozaikos akmenėlius, nedideliam opusui apie nepaprastą meno istorijos reiškinį – moderno epochą, dar žinomą „jugendstil“, „art nouveau“, „secesija“ (lot. secessio – atsiskyrimas, pasišalinimas) ir kitais vardais. Tas nepaprastai veržlus, jaunatviškai svajingas architektūros bei vaizduojamosios ir taikomosios dailės kūrinijos laikas reiškėsi Austrijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, Ispanijoje bemaž nuo 1880-ųjų, o savo pergalingą Europos estetinio užkariavimo žygį baigė prieš šimtą vienuolika (111) metų – tada, 1914-aisiais, kai prasidėjo kitoks – patrankų karas. Tai buvo galingas meninis judėjimas, suvienijęs dailininkus ir meno teoretikus siekiančius sukurti naują, visa ką apimantį kūrybos stilių, kuris nutrauktų XIX amžiui būdingą eklektikos marginaliją, sauso akademizmo, pavargusio natūralizmo klystkelių kelionę. Žodis „secesija“ buvo tarsi iššūkis – atsiskiriame nuo bergždžios praeities! Vis tik, meno istorikai moderno tapytojų kūryboje įžvelgia prancūzų impresionistų, britų prerafaelitų įtaką, savitą romantinio, simbolistinio mąstymo tąsą.

 Aptardami moderno dailę studentų auditorijose, profesoriai svajingai linksi galvomis, dūsauja, rausta rodydami kai kurių to meto tapytojų drobių reprodukcijas. Tokios paskaitos metu ekranuose plaukia grakščių, tąsių linijų pynės, šoka dailios, paslaptingos moterys įsisupusios šalių debesyse, žydi violetiniai irisai, kuklios rožės ir šlovingi bijūnai. Kas domėjosi moderno daile, jau niekada nepabėgs nuo tos užburiančios plastikos kerų – kiekvienas pavasaris su grįžtančiais paukščiais, alyvų žiedynų svaigios pavakarės, kaip ir ištįsę birželio žolijos želmenys, kiliminiais žiedynais pasklidę laukai, visada prabils jugendo – jaunystės pajauta.

K. K. Šiaulytis. Bernardinų sodo bijūnai. Akvarelė

K. K. Šiaulytis. Druskininkai.
 Secesinės Švendubrės pušys. Akvarelinis škicas

K. K. Šiaulytis. Skvarbus siluetas. Škicas

K. K. Šiaulytis. Pakeliui į skaitmeninę epochą. 
Vilnius, Sapiegų parkas. Akvarelė

Pašnekų esė publikuojama
 laikraštyje "LIETUVOS AIDAS", 2025, Nr. 23.
Rasite ir "LA" internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą