Vakaras

Vakaras

2025 m. balandžio 9 d., trečiadienis

MODERNIZMAS YRA PAUKŠTIS

K. K. Šiaulytis. Pokalbis su Pikasu.
 2000. DADA atvirukas, koliažas

Kęstutis K. Šiaulytis


MODERNIZMAS YRA PAUKŠTIS

 Šio trumpo teksto, skirto žvilgtelti į begalinę modernizmo visatą antraštę parinkau atsiliepdamas į žinomą P. Pikaso aforizmą: „Visi nori suprasti meną. Kodėl nepabandžius suprasti paukščio giesmės“.

 Jei pabandysite mano pasiūlytą antraštę vizualizuoti, gal pirmiausia išvysite dangun besiveržiantį vieversį ar juodą, bet įvairiausiais atspalvių blikais švytintį varnėną? O gal prisiminsite girių karalių kurtinį, grakščiąsias gerves, jų triūbines giesmes? Kiti, šyptelėję tars, kad modernizmas jiems asocijuojasi su Afrikos stručiais, keistuoliais kiviais, Indijos povais. Koks ironikas prisimins kalakutą, žąsį ar tik žvirblį... Ką gi, modernizmas turi begalę veidų, tiksliau – snapų ir sparnų. Bet priminsiu vieną žinią – mokslas teigia, jog paukščiai yra tiesioginiai dinozaurų palikuonys.

 Modernizmo atsiradimo ir “užsidarymo” datos nėra tiksliai, „enciklopediškai“ fiksuotos, tačiau, pastebėjau netikėtą, sakyčiau mistinį sutapimą – žymiausio tos epochos dailininko Pablo Pikaso (Pablo Picasso 1881-1973) gimimo ir mirties metai tarsi įrėmina visą modernizmo istoriją. 1881-aisiais, Polis Sezanas (Paul Cezanne 1839-1906), palikęs Paryžiaus meno pasaulį, išvyko į Provansą, kur pradėjo naują savo kūrybos etapą davusį pradžią modernistinei dailei. Sezano tapybiniai atradimai paskatino visą meninių vaizdinių griūtį, atsivėrusią per Pablo Pikaso, Anri Matiso (Henri Matisse 1869-1954), Vasilijaus Kandinskio (Vasilij Kandinskij 1866-1944), Polio Klė (Paul Klee 1879-1940), Makso Ernsto (Max Ernst 1891-1976) ir daugelio kitų XX amžiaus menininkų kūrybą. Geniali Pikaso dailė aprėpė bene visas vis besimainančio, eksperimentuojančio modernizmo kryptis, tad jo mirtis, tarsi ženklino ir tos meninės epochos pabaigą.

 Atsinaujinimo dvasios iššauktas Modernizmas, žinoma, niekada nesibaigs, tačiau, tas, atliepęs XX-tojo amžiaus vizijas, jau liko istorijos nuosavybe.

 Šiame laikraščio puslapyje, mano modernistinės refleksijos.


K. K. Šiaulytis. Ugninis paukštis. 2016. DADA Akvarelė

K. K. Šiaulytis. Audroje. 
2015. DADA atvirukas

K. K. Šiaulytis. Naktinis drugys ieško mėnulio.
 2015. DADA atvirukas

K. K. Šiaulytis. Pašto menininkas. 
2015. DADA atvirukas

K. K. Šiaulytis. Žiniuonė. 2015. DADA atvirukas

K. K. Šiaulytis. Aktas atviruke. 2022.


Publikacija skelbiama laikraštyje
 "LIETUVOS AIDAS" 2025 Nr. 14.
Rasite ir "LA" internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą