K.K.Šiaulytis. Paragių dvaro parke.
Lazdynų Pelėdos tėviškė. Akmenės raj. 2002. Akvarelė
Žemaitijos herbas
Kazys
Kęstutis Šiaulytis
Dailininko pasivaikščiojimai po Vilnių, pasižvalgymai Lietuvoje
Žemaitija. Paslaptingoji žemė
1219 metais
Žemaitijos vardas paminėtas rašytiniuose dokumentuose – Ipatijaus kronikoje. Ėjo,
bėgo istoriniai amžiai. Metraščiuose, valdovų, karalių dokumentuose Žemaitija
minima vis dažniau. Išaušo ir Valančiaus, Daukanto epocha, tada jau knygose
išguldyta, aprašyta Žemaitijos istorija, žmonių būdas, darbai, gyvensena.
Keliaudamas po
Žemaitiją dažnai susimąstau, o kaip čia žmonės gyveno aštuoni šimtai metų
atgal, skaičiuojant nuo 1219-ųjų? Gal jau tada – keturišimtaisiais, buvo
įvardinta Žemaitija, Aukštaitija, Lietuva?
Kaip atsirado, gimė
šie žodžiai?
Anuomet, bekraščių
girių pastogėse glaudęsi mūsų protėviai kitaip jautė ir išreiškė savo pasaulį –
Saulės globoje klestinčią žemę. Tikrai
jiems nerūpėjo geografija, botanika, geologija. Žemę, augmeniją, akmenis ir vandenis
jie pažino, matė savaip, aptarė kitais žodžiais, nei mes šiandien. Žinija
plėtojosi kaip, sakytume, mitų, sakmių, giesmių klodai, bet jiems jie skleidėsi
tikresne būtimi nei šiandienos mokslingai aprašytas mūsų buvimas. Šventų apeigų
misterijose tada garbintos Dangaus ir Žemės galios, ištarti dievų, deivių
vardai. Kiekvienas upelis, ežeras, kalnas, medis gyveno savo gyvenimą, tad ir
jiems, žmonės suteikdavo atitinkamą vardą. Tik dalelė to meto gamtinių galių,
visatos pažinimo išminties pasiekė mūsų laikus, bet ar gebame ją suprasti,
atspėti mus pasiekusių žodžių prasmes?
Po tokių svarstymų
pabandžiau gliaudyti praamžių užmintas mįsles. Gal mano spėjimai bus dar
negirdėtas mitas, o gal eilinė hipotezė?
Spėju, senaisiais
laikais, kai mūsų krašto žmonės dar būrėsi gentimis, juos vienijo ne tiek
bendra kalba, kiek Dievų pasaulio pažinimo siekis. Kažkada, vakariniame Nevėžio
upės krante įsikūrę baltai nutarė – mūsų gentys garbina dosniąją Žemyną, visur
esantį Žemėpatį, tad pasirinkime šiuos dievus, savo bendro krašto globėjais.
Rytiniame Nevėžio krante gyvenusios gentys dažniau maldose minėjo Aukštėjį
Visagistį, tad savo krašto globėju pasirinko šį - vyriausiąjį Dievą.
Taip abu Nevėžio jungiami krantai gavo savo vardus: nuo
Žemynos – Žemaitija, nuo Aukštėjo – Aukštaitija. Priminsiu, senieji Ellados
graikai parinko savo miestui – valstybei, deivės Atėnės vardą, atsidėkodami už
jos suteiktas dovanas. Anais laikais dievybių vardais dažnai vadinti kraštai ir
miestai.
Kažkur prie Ne-vėžio,
ne-ribos o vienijančios upės, rinkdavosi Žemaitijos ir Aukštaitijos žyniai,
išminčiai – kartais dešiniajame krante, gal
ant dabartinio Raudondvario kalno, kitą kartą kairiajame, spėju, ant kalno kur
dabar stovi Kėdainių Šv. Jurgio bažnyčia.
Matyt kažkada čia nutarta – pažįstame tuos pačius vyriausiuosius Dievus,
kurie gyvena dangiškojoje šalyje, iš kur mums lieja savo rūpestį ir globą.
Pavadinkime savo bendrystę, savo šalį, tos dievų maloningos galios – lieti –
vardu.
Senovės lietuviams
Nevėžio upė jungianti abu krantus, matyt ilgus amžius buvo vienybės apeigų upė.
Tų sambūrių aidas paradoksaliai nuskamba žemaičio poeto Simono Stanevičiaus garsiojoje
pasakėčioje „Arklys ir meška“. Pirmosiose eilutėse regime pagavios nuotaikos
peizažą, tarsi primenantį prabėgusių laikų dorybę:
"Kur Nevėžis nuo amžių pro Raudoną Dvarą
Čystą vandenį savo ing Nemuną varo,
Tenai, kad vasarvidžiu saulelė tekėjo,
Juokės kalnai ir vilnys kaip auksas žibėjo..."
Deja, nedidelė poema baigiasi tokiomis eilutėmis:
"Nebijok, - tarė meška, - nieks pikta nerasis!
Tėvai mūsų nuo amžių sandaroj gyveno,
Drauge gimė ir augo ir drauge paseno.
Štai ir dabar vienokia mus laimė nutiko:
Man lenciųgas ant kakalo, tau pančiai paliko."
Graži Žemaitijos ir Aukštaitijos bendrystė baigėsi, kai kitokios idėjos, kitoks pasaulio matymas apvaldė šalies galingųjų mintis. Bet Žemaitija, ne kartą perleista Kryžiuočių ordinui, išsikovojusi nepriklausomybę nuo jo, apsisprendė grįžti į savo šimtmečiais puoselėtą šalį - Lietuvą. Vytautas Didysis laiške imperatoriui Zigmantui (1420 03 11) nurodė Žemaitijos ir Aukštaitijos bendrystę, aptarė tų kraštų vardus, kaip kraštovaizdžius nusakančius žodžius. Manau, Vytautas gerai žinojo tikrąją tų vardų kilmę, reikšmę, bet nenorėjo prisiminti senųjų laikų idėjų.
1441 metais, žemaičiai vėl pareikalavo laikytis Lietuvos vienybės, bendrystės priesakų. Tada Žemaitijai suteiktas kunigaikštystės statusas, kuris jokiais nutarimais nėra atšauktas iki šiandien.
***
Ši publicistinė esė ir akvarelės spausdinami laikraštyje "Lietuvos Aidas" ir jo internetinėje svetainėje -
http://www.aidas.lt/lt/kultura-menas/article/22512-09-20-zemaitija-paslaptingoji-zeme-dailininko-pasivaiksciojimai-po-vilniu-pasizvalgymai-lietuvoje
"Kur Nevėžis nuo amžių pro Raudoną Dvarą
Čystą vandenį savo ing Nemuną varo,
Tenai, kad vasarvidžiu saulelė tekėjo,
Juokės kalnai ir vilnys kaip auksas žibėjo..."
Deja, nedidelė poema baigiasi tokiomis eilutėmis:
"Nebijok, - tarė meška, - nieks pikta nerasis!
Tėvai mūsų nuo amžių sandaroj gyveno,
Drauge gimė ir augo ir drauge paseno.
Štai ir dabar vienokia mus laimė nutiko:
Man lenciųgas ant kakalo, tau pančiai paliko."
Graži Žemaitijos ir Aukštaitijos bendrystė baigėsi, kai kitokios idėjos, kitoks pasaulio matymas apvaldė šalies galingųjų mintis. Bet Žemaitija, ne kartą perleista Kryžiuočių ordinui, išsikovojusi nepriklausomybę nuo jo, apsisprendė grįžti į savo šimtmečiais puoselėtą šalį - Lietuvą. Vytautas Didysis laiške imperatoriui Zigmantui (1420 03 11) nurodė Žemaitijos ir Aukštaitijos bendrystę, aptarė tų kraštų vardus, kaip kraštovaizdžius nusakančius žodžius. Manau, Vytautas gerai žinojo tikrąją tų vardų kilmę, reikšmę, bet nenorėjo prisiminti senųjų laikų idėjų.
1441 metais, žemaičiai vėl pareikalavo laikytis Lietuvos vienybės, bendrystės priesakų. Tada Žemaitijai suteiktas kunigaikštystės statusas, kuris jokiais nutarimais nėra atšauktas iki šiandien.
***
Ši publicistinė esė ir akvarelės spausdinami laikraštyje "Lietuvos Aidas" ir jo internetinėje svetainėje -
http://www.aidas.lt/lt/kultura-menas/article/22512-09-20-zemaitija-paslaptingoji-zeme-dailininko-pasivaiksciojimai-po-vilniu-pasizvalgymai-lietuvoje
K.K.Šiaulytis. Rudens šviesa. Baltijos pajūris
ties Palangos botanikos parku. 2006. Akvarelė
K.K.Šiaulytis. Varduvos upė Žemaičių Kalvarijoje. 2002. Akvarelė
K.K.Šiaulytis. Žemaitijos tolumos žvelgiant
nuo Medvėgalio Pilies kalno į rytus. 2018. Akvarelė
K.K.Šiaulytis. Dubysa ties Seredžiumi. 2002. Akvarelė
K.K.Šiaulytis. Žvelgiant į pietų pusę nuo Bilionių piliakalnio. 2018. Akvarelė
K.K.Šiaulytis. Minija ties Gargždų parku. Ruduo. 2004. Akvarelė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą