K.K.Šiaulytis. Galiūnė juodoji tuopa. 2000. Akvarelė. 42x29,7
Kazys
Kęstutis Šiaulytis
Dailininko pasivaikščiojimai po Vilnių, pasižvalgymai Lietuvoje
Vandenio pokalbiai su medžiais
Manau, vandeniais galima
būtų vadinti dailininkus akvarelininkus, o kolegės akvarelininkės, jau senai
nusipelno undinių vardo! Kai kokioje parodoje stebi jų darbus, atrodo jas
pačias regi dūkstančias popieriuje
išsiliejusių atspalvių bangose.
Pastaruoju metu
turėjau daug naminio laiko (karantinas...), tad sklaidžiau-varčiau savo
kūrybinius archyvus. Netikėtai atsisijojo visas pluoštas darbų, kuriuose, tarsi
lietuje įmirkę linguoja, šakomis graibo popierines padanges
žali-mėlyni-raudoni-violetiniai ir net – balti medžiai. Tiesa sakant,
keliaujant pėstute po Lietuvą, jie dažnai mane pakviečia stabtelėti, prisistato,
prakalbina, pasakoja savo vaizdingas istorijas. Vienas aukštuolis linguoja: „Aš
senas jūrininkas...“ – jam mat marias primena tamsūs audrų debesys, kuriuos
savo galva išmaišė. Kitas didžiuojasi gyvenimą praleidęs klasikinio išplanavimo
parke, trečias kviečia – „Prisėsk pavėsyje, kadaise komjaunuoliai mėgdavo mano
prisiminimus apie baudžiavos laikus, bet tau, matau, rūpi karališka baroko
epocha...“ Aptinku ir šiuolaikinių
medžių: dadaistų, ekspresionistų, futuristų, bet dažniausia pasitaiko samanoti
romantikai. Pastarieji, kas jie bebūtų – ar senolis ant šono prigulęs gluosnis,
ar rambus ąžuolas, sutrūkinėjusiu kamienu klevas, mįslingi juodalksniai,
saulėtos pušys – nejučia įsibrauna į tavo galvoje vykstantį kūrybinį diskursą,
kuris persikėlęs į pirštus laikančius pieštuką ar teptuką, organizuoja
linijinį-spalvinį bendradarbiavimą.
Tapyba plenere –
kūrybinė misterija! Gal pasąmonė, gal nuojautos, menininko instinktai, atveda
tave, sustabdo prie tokio reginio, kurį būtinai turi nutapyti. Dažnai, toks
plenere sukurtas darbas inspiruoja kitoms veikloms, kad ir tekstui. Bet būna ir
netikėtų įžvalgų, tik po kurio laiko pamatai – gal net po dvidešimties metų,
kad popieriaus lape plenero metu kažką „pagavai“, pavaizdavai pats to
nenutuokdamas. Viename aplanke atradau akvarelę „Paragiai. Rašytojos Lazdynų
Pelėdos gimtinės parke“ tapytą 2002 metais. Parką kažkada kūrė rašytojos tėvas,
dailininkas romantikas Nikodemas Ivanauskas (1845-1931), svajojęs čia
atkeldinti Italijos parkų dvasią. Prisimenu, kas tada paskatino mane pasirinkti
motyvą – medžių gretos skendėjo blausiose tankmėse, o čia, prieš akis, saulės
stulpo nušviesta švytėjo svari, kvepianti liepos šaka. Tolėliau samanotas
klėtelės stogas irgi gaudė šviesotamsos aukso atspalvius, o aš pats stovėjau
violetiniame šešėlio duburyje. Bet tik dabar pamačiau, kad ta saulėta šaka
primena vasariška skraiste apsidengusią šokėją, vos pirštų galiukais bėgančią
žolyno viršūnėmis – nejaugi taip, tuomet apsireiškė man pati šio senojo parko
saugotoja – nimfa, kažkada čia atklydusi iš dailininko Ivanausko godotos
Italijos?
K.K.Šiaulytis. Paragiai. Rašytojos Lazdynų Pelėdos gimtinės parke.
Akmenės rajonas. 2002. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Rudens verpetai. 2014. Akvarelė. 21x29,7
K.K.Šiaulytis. Kretuonių kaimo milžinai. 2010. Akvarelė. 42x29,7
K.K.Šiaulytis. Dusetos skendi ne Sartų ežere, bet žaliame gojuje. 2007.
K.K.Šiaulytis. Medis – dadaistas. 2016.Akvarelė. 29,7x21
K.K.Šiaulytis. Seno parko alėja. 2014. Akvarelė. 21x29,7
K.K.Šiaulytis. Medžių guotas nendryne. 2016. Akvarelė. 21x29,7
Esė "Vandenio pokalbiai su medžiais" publikuojama laikraštyje
"Lietuvos aidas"
ir jo internetinėje svetainėje.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą