K.K.Šiaulytis. Nemuno ir Ratnyčios santaka. 2019. Akvarelė. 29,7x42
Kazys
Kęstutis Šiaulytis
Dailininko pasivaikščiojimai po Vilnių, pasižvalgymai Lietuvoje
Druskininkų impresijos.
Ratnyčios tėkmė
Kokie mįslingi,
poetiški Lietuvos upių, ežerų, upokšnių, net pelkynų vardai! Rodos, tiems
vandenims pavadinimus suteikė žilos senovės išminčiai. Paliko jie mums – jau Vandenio
eros lietuviams, melodingus, skambius, paslaptingus, po visą kraštą lyg gaivaus
lietaus srauto pabertus žodžius – mįsles. Nemunas, Neris-Vilija, Vilnia,
Bartuva, Minija, Alantas, Salantas, Babrungas, Šventoji, Jūra, Aitra, Dubysa,
Merkys, Verknė... Aisetas, Lūkstas, Veisiejis, Luodis, Samanas, Sartai,
Indrajai, Tauragnas, Dievytis... Ištari, ir atrodo regi banguojant, linguojant,
šlamant, srovenant – ar tik vanduo taip bėga?
Laikas teka! Mintys, svajos plaukia!
Kas kitas, jei ne
akvarelininkas, turėtų tas vandenų paslaptis perprasti!?
Ar tai tik vardai? Ar
juose glūdi tarsi akmenin iškalta kokia
žinia, pranešimai skirti ateities kartoms? Gal tie vardai yra ne kokie
burtažodžiai, o svarūs kitokio mąstymo ženklai?
Ratnyčia... Tai viena
žymiausių Lietuvos upių, nedidelė, bet dėl savo maloningų švelnumo galių
gaivinančių žmonių širdis, jos vardą su nostalgija prisimena šimtai tūkstančių
žmonių, pabuvojusių upelės kloniuose garsiuosiuose Druskininkuose.
Geografai Ratnyčios
ištakas randa Dainavos girioje, Varėnos rajone. Dar visai menka srovele
pasukusi į pietus, ji, Kusenkos vardu užsuka į Baltarusiją. Grįždama namo teka
šiaurėn, kur aptinka pailgam duburyje telkšantį Latežerį. Iš Latežerio upė
plūsta, srovena pro siaurus aukštų krantų vartus – tarsi gerte geria ežero
vandenį. Čia ir prasideda tikroji Ratnyčia, kuriai, iki įsilies į Nemuno srautą, dar teks gal dvylika kilometrų
klajonių, šilais apsigaubusių smėlio kopų labirintuose.
Spėju, vardą upei suteikė
jos gyvastinga žaisme sužavėti seniausi šių girių, miškų gyventojai. Teigiama,
jog Ratnyčia – iš žodžio „ratas“ kilęs
vardas. Tikrai, jos kilpiniuota vaga primena smagius ratelius. Bet, šiame varde glūdi net du archajiški žodžiai: „ra“ ir „nytis“.
Seniausiose kalbose „ra“ – tai saulės
diskas, pati Saulė. „Nytis“ – gija, spindulys. Taigi, Rat-Nyčia – Saulės Gija, nešanti, dalinanti šiai erdvei
gyvastingą visatos energiją. Tą energiją, gają, puikiai jautė prieš tūkstantmečius
gamtos globoje gyvenę žmonės. Jie gebėjo atpažinti vaistines galias augaluose,
atminti žvaigždėto dangaus kelius, pajausti šaltinių, upokšnių sveikatą,
suprasti paukščius ir žvėris. Tokia patirtis ugdė prigimtinę pasaulio tvarką
nusakančią kalbą, ja bendravę mūsų protėviai, savo žinojimą, kaip paveldą,
paliko upių, kalnų, ežerų varduose, legendose, mituose.
Didžiojoje Dainavos
girioje įsikūrusių dzūkų sodybose iki šiol gyva gamtos pasaulio pajauta. Čia
kitaip, nei mieste gimę, mato pasaulį –
jiems melodijas kuria medžių šakų muzika, nuo pavasario kasdien ore mainosi tuzinai kvapų, marga
lapijos mozaikos. Gamtos apsuptyje bėgančių dienų slėpiniai kuria
nenutrūkstančią laiko tėkmės ir asmeninio gyvenimo pynę, kurioje ir ievų
žydėjimas ir klevų raudonis. Druskininkų svečiai irgi bando bent savaitei,
kitai atgaivinti savyje gamtos pasaulio pagavą. Žinia, karališki pušynai,
saulėtoji Ratnyčia, atrodo per akimirksnį pakylėja, regis naujos kojos mina miško takeliais – išmanusis telefonas vos spėja skaičiuoti žingsnius.
Ir aš, tik svečias
Ratnyčios kloniuose. Klajoju čia su akvarelės dažais terbelėje, nardau žvilgsiu
paskui strazdą ar meletą, pradžiugina retkarčiais ir švytintis tulžies skrydis,
atkakli kikilio dainelė. Žvalgausi motyvų – kas tiktų popieriaus lakšte
nugulti. Pavasariai čia tokie subtilūs, skaidrūs – lyg gluosnynų žiedadulkių
šydas, žaluma vos pakilusi – sklando žalsvu rūku, o upelio skaidrumas nė kiek
netrukdo saule tviskėti auksinėms dugno smiltims. Atrodo, nė dažo tokiam
peizažui nereikia – semk Ratnyčios vandenį, pamirkyk kiaulpienės žiedą ir
margink popierių! Vasarą kraštovaizdis uždaresnis – akis vos prasiskverbia pro
lapijos tankmes, bet kaip perteikti tą daugiasluoksnį spalvyną? Seikėji teptuku
dažą ir vandenį, dozuoji, varvini lyg alchemikas slaptoje laboratorijoje. Jie
irgi prie upelių rinkdavo Joninių žolynų rasą! Dailininkas plenerininkas, po
vasariškos dienos nuotykių grįžta lyg pakulų kuodas aplipęs įvairiausiais
įspūdžiais, bet dažnai, kaip ir atkaklieji Filosofinio akmens ieškotojai – tik su dar viena svajone...
Ratnyčios Saulės take
jau pažįstu kiekvieną medį, net kasmet toje pačioje vietoje išaugantį
pakrantėje vešlų papartį, vilkdalgį. Bet Ratnyčia, kiekvieną kartą nustebina, skraidina - lyg nauju muzikiniu akordu, tarsi atsiveria nauja erdve.
Pagauni save – atrodo, kurį laiką žingsniavai oro pagalve!
Pagauni save – atrodo, kurį laiką žingsniavai oro pagalve!
K.K.Šiaulytis. Ratnyčios ištaka iš Latežerio. 2019. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Latežerio luotas Ratnyčioje. 2019. Akvarelė. 24x32
K.K.Šiaulytis. Ratnyčios tėkmė. 2019. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Alksniai - vandens mėgėjai. 2015. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Ratnyčios tvenkinio atšvaitai. 2019. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Debesyse virš tvenkinio - vasaros žirgai.
2019. Akvarelė. 42x29,7
K.K.Šiaulytis. Ratnyčia Ratnyčios miestelyje.
Pavasaris. 2019. Akvarelė. 29,7x42
K.K.Šiaulytis. Druskininkų pušys.
2019. Akvarelė. 42x29,7
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą