Vakaras

Vakaras

2025 m. vasario 19 d., trečiadienis

Pašto menas – Mail art. Pašto ženklų žaismės

K. K. Šiaulytis. Didysis Alpių slidinėjimo
 slalomas. DADA atvirukas, pašto ženklų dėlionė

Kęstutis K. Šiaulytis

 Pašto menas – Mail art                                                   

 Avangardinis ir nuolat atsinaujinantis pašto menas, kaip kūrybinė dailininkų oikumena apimanti visą pasaulį, atsirado gal apie 1950-uosius, Niujorke. Kaltininkas – neodadaizmo aktyvistas Ray Džonsonas (Ray Johnson 1927-1995). Dailininkas, propaguodamas meninių komunikacijų idėjas, draugams ir kolegoms paštu „eksportavo“ netikėčiausius koliažus, piešinius, kaligrafinėmis įmantrybėmis iliuminuotus laiškus, taip originalių siuntinių manija užkrėsdamas daugelį savo adresatų. XX amžiaus viduryje, kaip iš dangaus krentantys vis nauji avangardiniai sąjūdžiai gaivino modernizmui pasiryžusias galvas. Bet Pašto menas – Mail art, pasiūlė patį paprasčiausią būdą išreikšti savo novatoriškumą ir laisvę. Išradingumu pakrautą siuntinuką, kuris pradžiugintų, nustebintų gavėją, paskatintų jį atsiliepti – visai nesunku sukonstruoti. Kelionei paštu tiks ir perskaityto žurnalo numeris, kurį dar papildysi savo koliažais, savadarbio popieriaus lakštai, grafikos atspaudas ar rašytinis sveikinimas, kad ir, mėnulio pilnaties proga, o dar pailiustruotas ir lengvadarbiu škicu. Mail arto kūryba neskirta komercijai, nevaržoma nei užsakovų, nei apsišvietusių meno kritikų dėmesio. Organizuojamose parodose kaip lygiaverčiai priimami visi atsiųsti darbai, žinia, po kiek laiko jie persikrausto ir pas meno kolekcininkus, į muziejų, archyvų, bibliotekų podėlius.

  Avangardinis Mail artas – ne iš kelmo spirtas: paveldėjo praėjusių amžių linksmų, nepailstančių žygeivių paštininkų drąsą, išmonę. Kiekvienas šio meninio sąjūdžio dalyvis, savo kūrybinėje raiškoje naujai atkartoja per amžiais vilnijančią pašto komunikavimo romantiką.

                  Pašto ženklų žaismės                                                   

Aš, kaip autentiško Dadaizmo – DadaRato dailininkas, be to, dar ir laikraštinis komunikatorius, irgi nesu abejingas Pašto menui. Konstruoju, klijuoju daugiareikšmius atvirukus, marginu koliažais ir škicais laiškų vokus, ant savo darbo stalo organizuoju pašto ženklų žaismes. Meninės kūrybos judrumas, lakstumas, landumas skaitmeninio pašto ir kosminių užmojų epochoje, įgalina visus bendrauti kasdien, o laiškus rašyti net ir savo palangės kaktusui.

 K. K. Šiaulytis. Australijos slidininko šuolis.
 DADA atvirukas, pašto ženklų dėlionė

Karališkojo Prūsijos pašto paštininkai 1850 m.
 Dailininkas Gustav Miuller (1828-1901) Drezdenas, 1891

K. K. Šiaulytis. Traukinys. Pašto ženklų dėlionė.
 DADA atviruko fragmentas

K. K. Šiaulytis. Avino pavasaris. 
Pašto ženklų dėlionė. DADA atviruko fragmentas

K. K. Šiaulytis. Slidininko pėdsakai. 
DADA atviruko fragmentas

Karališkojo Prūsijos pašto tarnautojai. 
Atvirukas išleistas minint Vokietijos pašto 500 metų jubiliejų.
 Dailininkas nenurodytas.
 Chromolitografijoje pavaizduoti uniformuoti
 pašo stoties vadovai, tarnautojai, laiškanešiai, pašto karieta ir kt.

 K. K. Šiaulytis. Laukiame laiškų, arba linksmosios paštininkės.
 Bukinistinis atvirukas, pašto ženklų koliažas.
 Ženkluose – Austrijos, Didžiosios Britanijos, 
Vokietijos, Belgijos įvairių laikmečių paštininkai

Straipsnį - pašnekų esė ir Pašto meną publikuoja 
laikraštis "LIETUVOS AIDAS"  2025, Nr. 7.
Rasite ir LA internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą