Vakaras

Vakaras

2025 m. vasario 12 d., trečiadienis

REGĖJIMO GEISMAS

K. K. Šiaulytis. Dailininkas Vincentas van Gogas.
 2015. DADA atvirukas

Kęstutis K. Šiaulytis

Dailės plenerų pokyliai (2)

                REGĖJIMO GEISMAS

 Impresionistai, ir jų sekėjai, garsieji XIX amžiaus dailės perversmininkai, realistine plenerinės žiūros aistra užkrėtė ne tik kolegas tapytojus. Pasakojama, jog iki tų atskalūnų, atstumtųjų, mažai ką domino net patys efektingiausi gamtos kraštovaizdžiai. Vėliau, ne viena Europos tapytojų karta bylojo pasaulį vis atrasdami naujas realybės impresijas. Mūsų, XX-XXI amžiuose, plastiniai menai išsiskleidė įmantriausiomis naujadarų “izmų” formomis, o kažkada taip vertinta realybė – gal ištiško atomais, pikseliais, nugrimzdo ekranų sapnuose? Bet, manau, net ir patys “kiečiausi” šiuolaikiniai avangardistai, jei ir nemoka piešti, tai bent žvelgia į gamtą sau – Klodo Monė akimis.

 Amerikiečių rašytojo Irvingo Stouno (1903-1989) knygoje “Gyvenimo geismas“ (lietuvių kalba išleista 1970 m.) skirtoje postimpresionisto Vincento van Gogo (1853-1890) kūrybai, aptikau smagų garsiojo tapytojo ir jo bičiulio Polio Gogeno (1848-1903) dialogą: “– Jei nori sakyti pamokslus, Vincentai, grįžk atgal į dvasininkus. Tapyba – tai spalva, linija, forma ir nieko daugiau. Dailininkas tegali atkurti gamtos dekorą – ir viskas! – Dekoratyvinis menas! – suprunkštė Vincentas. – Jei tu iš gamtos tegali pasiimti vien tik dekorą, verčiau grįžk į biržą.“

 Tame pačiame 286-ajame knygos puslapyje, pagal dailininko paliktus užrašus, rašytojo nuspėtas Vincento monologo fragmentas: “Noriu parodyti žmonėms, kad saulė įkūnyta ir valstietyje, ir suartoje dirvoje, ir kviečiuose, ir žagrėje, ir arkliuose, kaip jie visi įkūnyti saulėje.“ Toks gilus, mistinis pasaulio regėjimas švyti visoje Vincento van Gogo kūryboje.

 Šiandien, keliaudami po Lietuvą ir pasaulį, visi slapta viliamės pamatyti ne tik didmiesčių aukštumas, bet ir kartais atsiveriančius žemės ir dangaus deivių saugomus reginius.

K. K. Šiaulytis. Šventaragio parkas rudenį.
 2001. Akvarelė, sepija pieštukas

K. K. Šiaulytis. Sustabdyta akimirka. 
Nebaigtas Dangės upės reginių motyvas. 2020. Akvarelė

K. K. Šiaulytis. Peizažo krūmynai vos sniegui nutirpus.
 2002. Akvarelė, sepija pieštukas

K. K. Šiaulytis. Ratnyčios pavasario tėkmė. 2017. Akvarelė

Straipsnis ir akvarelės publikuojami
 laikraštyje "LIETUVOS AIDAS", 2025, Nr. 6.
Rasite ir "LA" internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą