Žurnalas "Savaitė"
Bene didžiausią Lietuvoje tiražą (180 tūkstančių) turinčiame žurnale
"Savaitė" skelbiamas žurnalistės Giedrės Milkevičiūtės
interviu su manimi.
Kalbame apie karikatūrą - humorografiją,
styros ir humoro žurnalą "Šluotą" bei optimizmą.
Giedrė Milkevičiūtė.
Dailininkas Kęstutis Šiaulytis:
"Humoras padeda nugalėti stresą"
– Labiausiai žmonės jus
pažįsta kaip karikatūrininką.
Vien tai byloja, kad į gyvenimą žvelgiate anaiptol ne pro
rožinius akinius.
Tai kokie tie
jūsų akiniai? Ar dažnai juos
keičiate?
– Į jūsų klausimus norėčiau
atsakyti piešiniais, o ne žodžiais,
bet taip, matyt, bus glausčiau.
Pasaulio matymo akinius keičiau
keletą kartų. Spaudos dailininko karjerą pradėjau dar mokydamasis vidurinėje mokykloje,
1969 m. Tada mano piešinius
spausdino žurnalas „Moksleivis“,
o tais pačiais metais pirmuosius
honorarus už karikatūras gavau
iš jūsų leidinio pranokėjo – savaitraščio „Kalba Vilnius“. Netrukus juokavau ir satyros ir humoro žurnale „Šluota“. Tai man
buvo didžiulis pasiekimas – nuo
vaikystės skaičiau šį leidinį (tėvai
prenumeravo), išmokau suprasti ir vertinti pieštinį humorą. Dar
paaugliui dailininkai karikatūrininkai tapo neakivaizdiniais
draugais, o dabar – jau ir kolegomis, bičiuliais. Priminsiu skaitytojams jų pavardes: tai Arvydas
Pakalnis, Vitalijus Suchockis, Andrius Cvirka, Algirdas Šiekštelė,
Andrius Deltuva, Jonas Varnas,
Fridrikas Samukas, Romas Palčiauskas, Juozas Juozapavičius...
Dar reikėtų išvardyti bent dvidešimt labai populiarių to meto
karikatūrininkų. Visi jie pripažino
ne rožinius, ne rausvus atspalvius, bet ir ne juodus – sakyčiau,
jų kūryba, kaip ir viso „Šluotos“
žurnalo, vadovaujamo redaktoriaus Juozo Bulotos, buvo kupina humoristinio optimizmo.
Ideologinio įšalo sukaustytoje
sovietinėje kasdienybėje tas
šluotietiškas optimizmas buvo
tikra atgaiva, tad nieko keista,
kad žurnalas būdavo tiesiog
per dieną išgraibstomas visuose
spaudos kioskuose. „Šluota“ išeidavo du kartus per mėnesį, numerio tiražas pasiekė 120 tūkst.,
o kiekvieną žurnalą iki suskaitymo vartė mažiausiai 6–9 žmonės. Nesunku apskaičiuoti, kiek
sekėjų turėjo šis leidinys.
– Kada piešti karikatūras tapo jūsų kasdiene veikla?
– Kai 1978 m. mane pakvietė
dirbti į „Šluotą“ dailininku. Tuomet kūriau ir komiksus, iliustracijas, šaržus. Nuo 1992-ųjų
ėmiau leisti žurnalą vaikams ir
moksleiviams „Žaliasis laikraštis“, kuriame svarbiausia tema
buvo gera nuotaika! Tuomet
nelauktai, jūsų žodžiais tariant,
pakeičiau akinius – įsitraukiau
į edukacinę veiklą: ėmiausi organizuoti tarptautinį vaikų piešinių konkursą „Gamtos pasaka“, parengiau dailės mokymo
priemonių, parašiau tris dailės
vadovėlius.
Amžių sandūroje atsirado vėl
kiti akiniai – atsidėjau akvarelės
menui. Bet spaudos dailininku išlikau iki šiol: periodikoje, knygose ir internete publikuoju akvareles, tekstus, komiksus ir humorografijas – taip dabar vadinu
savo piešiamas karikatūras.
– Šių metų balandžio pirmoji, Tarptautinė juokų ir melagių diena,
anaiptol nėra
linksma – koronavirusas atsibastė ir į Lietuvą.
Jūsų, karikatūristų, brolija ketino ta proga sostinės „Arkos“ galerijoje
atidaryti karikatūrų parodą.
Kaip suksitės iš padėties šioje
situacijoje?
– Karikatūrų parodas jau bene
52 metus organizuoja nepailstantis humoristas Jonas Varnas.
Manau, jis jau įsigijo naro kostiumą ir, žvelgdamas pro skafandro
langelį,
ko gero, atidarys balandinę parodą (šypsosi).
– Kokios temos karikatūros
turėjo atsidurti toje parodoje?
Ką įdomaus jūs nupiešėte?
– Pagrindinė tema – žmogus.
Parodai pasiūlysiu tą patį darbą,
kurį nupiešiau jūsų žurnalui, –
apie žmogų sveikuolį (šypsosi).
– Keista, bet sovietmečiu,
kai veiklą tęsė dar tarpukariu pradėta leisti jūsų minėta
„Šluota“, karikatūrų žanras
buvo labai populiarus, o dabar spaudoje rasi vos vieną
kitą. Kur nukeliavo tie šmaikštūs ir aktualias temas vaizduojantys piešiniai?
– Išties dažnai manęs pažįstami klausia, kodėl Lietuvoje
nebėra humoro žurnalo. Daugelis su nostalgija prisimena
tas geras akimirkas, kai piešto
humoro potekstė skaidrino kasdienybę ir pamerkdama akį sufleravo: nekreipk dėmesio į ideologizuotas kvailystes! Anuomet karikatūrose buvo galima
rasti tai, ko stokota sovietinėje
informacinėje erdvėje – inovatyvaus požiūrio į pasaulį, vizualinių nuotykių, savotiškos
opozicijos to meto rutinai. Dabar visko mačiusius skaitytojus
sunku nustebinti. Bet pieštinis, vizualinis humoras ne vien
kaip karikatūra reiškiasi plačiai:
vaikų periodikoje, knygutėse,
daug humoro blyksnių matome šiuolaikinėje dailėje, komiksuose, internautų kūryboje.
Beje, tikriausiai ne visi žino, kad
karikatūrininkas Jonas Lenkutis
internete atgaivino net ir „Šluotą“, čia publikuoja senojo žurnalo piešinius ir naujus dailininkų
darbus.
– Interneto platybėse jų ieško anaiptol ne kiekvienas, bet
gal verta paieškoti?
– Kiek žinau, dažniausiai karikatūrų pasigenda tie, kurie
mėgsta popierinę spaudą. Atsiverti laikraštį ar žurnalą, perverti – akis pirmiausia pagauna tai, kas išsiskiria iš tekstų ir
nuotraukų, – grafinius vaizdus:
karikatūras, šaržus, trumpus komiksus. Tie dalykai tarsi užveda.
Kad pagautum karikatūros mintį, idėją, reikia proto žvalumo.
Smagus šaržuotas kokio nors
politiko portretas irgi paveikia
kaip geros kavos gurkšnis, o tada jau imiesi leidinio puslapius
studijuoti atidžiau. Internete visai kitaip vyksta skaitymo procesas, tad ir karikatūra ten reiškiasi
šiek tiek kitaip.
– Kiek žinau, jūsų piešinių
galima rasti tarptautiniame
karikatūrų tinklalapyje „ToonPool“. Ar jis populiarus?
– Tai jau keliolika metų Vokietijoje, Berlyne, tvarkomas tinklalapis, skirtas viso pasaulio karikatūrininkams. Kiekvienas dalyvaujantis autorius ten turi savo
galeriją, manojoje – 3 tūkst. darbų. Čia publikuoju ne vien karikatūras, bet ir škicus, komiksus,
savitas autorines spaudos meno formas. Kasdien mano galerijoje pasisvečiuoja gal šimtas
smalsuolių, bet ten fiksuojamos
tik piešinių peržiūros, mano darbų pažiūrima du trys tūkstančiai.
Kviečiu joje apsilankyti.
– Pasukime laiko ratą atgal
ir prisiminkime, kad humoras,
satyra ir,
žinoma, karikatūros
buvo tarsi užslėptas
ginklas
prieš sovietinės visuomenės
absurdiškumą.
– Na, mes nebuvome pogrindininkai, bet savotišką opoziciją sovietiniam sąstingiui tikrai
kūrėme. Daugelis skaitytojų tai
įžvelgė mūsų piešiniuose, o cenzoriai, matyt, apsimesdavo, kad
nesupranta. Jie atidžiai žiūrėjo,
kad tik nebūtų kas nors „antitarybiška“ parašyta žodžiu.
– Ar neteko jums pačiam turėti reikalų su KGB?
– Tiesiogiai – ne. Bet netiesiogiai visi žinojome, kad yra kas
mumis domisi studijų metais,
nuklauso, ką kalbame draugų
ratelyje. Matyt, tiems slapukams
rūpėjo ir žurnalistų nuotaikos
„Šluotos“ redakcijoje...
– Seniau ir dabar esate žinomas kaip draugiškų šaržų kūrėjas.
Vienas labiausiai
žinomų – žiniuone vadintos
mokslininkės
biologės Eugenijos Šimkūnaitės. Kokie dar
žinomi žmonės jums pozavo?
– Su E. Šimkūnaite susipažinau leisdamas žurnalą „Žaliasis
laikraštis“. Ji buvo nepaprasta
gamtos paslapčių žiniuonė, puiki pasakotoja, literatė. Žurnalui
ji pateikė keletą straipsnių iš savo vaikystės prisiminimų. Mano
pieštų portretinių škicų – šaržų
turi gal 14 tūkst. Lietuvos piliečių. Piešiau juos įvairiomis progomis – konferencijose, iškylose,
ekspedicijose ir puotose, kai paprašydavo. Viename Druskininkų poetiniame rudenyje škicuose pagavau visus poetus, kelias
dienas su poezija bendravusius
svečius. Tokių nuotykių būta
nemažai: esu nupiešęs daugybę žurnalistų, rašytojų, aktorių,
politikų, kraštotyrininkų, pedagogų, mokslininkų, šimtinę
dailininkų. Viename renginyje
sutikau mėgstamą rašytoją Vytautą Bubnį – džiaugiausi, kad
jam patiko čia pat atsiradęs portretinis škicas. Kartą dalyvavau
žemaičių talkoje tvarkant Vembūtų piliakalnį. Organizatoriams
pareiškiau: dirbsiu plunksna. Tą
dieną pasiekiau rekordą – specialiuose atvirukuose įamžinau
200 talkininkų.
– Ar piešdamas šaržą su
pozuotoju užmezgate ne tik
akių kontaktą,
bet ir pagaunate psichologinius bruožus?
O garsiojoje buvusio
Seimo
pirmininko Česlovo Juršėno
kolekcijoje ar yra jūsų pieštas
šaržas?
– Dažniausiai piešiu ne šaržą,
o škicą. Kai kurie dailėtyrininkai
vis dėlto sako, kad mano piešinius galima laikyti savita šaržo atmaina. Nesiekiu tiesmuko
šaržavimo, vaizduoju modelio
nuotaiką, charakterį, emociją,
tikslius veido bruožus. Kai pavyksta linijomis atvaizduoti dvasinę aurą, ir pats stebiuosi, koks
geras dailininkas esu (juokiasi).
Politiką ir žurnalistą Č. Juršėną
esu piešęs ne kartą, kadaise teko
bendradarbiauti leidžiant Dainų
šventės laikraštį. Mano pieštų
portretinių škicų yra daugelio
žmonių kolekcijose, kartais man
atsiunčia knygų, kuriose autoriai publikavo ir mano pieštus
jų portretus. Rašytojas Vytautas
Petkevičius man pozavo apsilankęs „Šluotos“ redakcijoje, vėliau
tas portretas kabėjo rašytojo
darbo kabinete.
– Ar šaržas turi būti gražus
ir patikti pozuojančiam žmogui?
Gal buvo kokių nors kuriozinių situacijų?
– Turiu sutikti su nuomone,
kad visi žmonės yra gražūs. Yra
tekę piešti žmonių, kurie išoriškai dėl ligos ar sužalojimų gal
ir atrodytų netinkami blizgaus
žurnalo viršeliui, bet piešdamas
pamatai – tas žmogus turi nuostabių dvasinių bruožų, kurie
spinduliuoja akyse, šypsenoje.
Yra buvę, kad nupieštasis pasakydavo: „Čia ne aš“, bet aplink
susirinkę pradėdavo prieštarauti: „Vytautai, Onute, tikrai tu!“
Dažniausi taip atsitinka piešiant
profilį, mat žmogus nemato savęs iš šono, todėl neatpažįsta
savęs.
Didelių kuriozų nepatyriau,
bet kartą yra buvę taip: jaunuolis, kuris jau kūrė savo įvaizdį
kaip valdininko (kostiumas, kaklaraištis ir kt.), kai jį nupiešiau,
pasakė: „Tu – pavojingas žmogus, kiaurai permatai.“ Mat nupiešiau jo jaunatvišką padykusio
vaikio veidą – jis atpažino. Tiesa, dažnai tenka piešti šaržus, portretus iš nuotraukų. Taip
būna, kai kas nors užsako politiko ar bičiulio jubiliejinį linksmą
portretą, atsiunčia man nuotraukas arba jas randu internete. Ten pat ieškau ir sportininkų
ar istorinių asmenybių veidų, kai
sugalvoju tą žmogų pavaizduoti
kokioje nors iliustracijoje, atviruke ar humorografijoje.
– Kęstuti, esate įspūdingo
ūgio ir stoto vyras. Gal buvote
sportininkas?
Juk ne iš balos
ta gausybė jūsų pieštų karikatūrų sporto tema?
– Būdamas moksleivis žaidžiau Akmenės rajono krepšinio rinktinėje, lankiau tinklinio
treniruotes. Sportą visada lydi
gera nuotaika, tad ir humoras
čia pat.
– Kaip pavyksta derinti savyje karikatūrininką, akvarelininką, škicuotoją?
– Taip rūšiuojant ir daugiau turiu ką derinti – manau, kad kūryboje esu modernus romantikas.
Matau realaus pasaulio grožį ir
vis noriu jį perteikti akvarelėse,
piešiniuose, bet kuriu ir savitas
įsivaizduojamas situacijas, reiškinius, įvaizdžius karikatūrose, komiksuose, dadaistinėje grafikoje. Galiausiai visus savo darbus
tarsi apibendrinu kaip spaudos
žmogus – aptariu tekstuose, publikuoju internete ar popieriuje.
Dar, kaip romantikas, kolekcionuoju senus atvirukus.
– Kas, be dailės ir sporto,
jums dar prie širdies?
– Dailėje sutelpa viskas. Mėgstu keliones, pasivaikščiojimus
lietuviškame peizaže. Aš jį matau dailininko akimis, gal todėl
mūsų kraštovaizdžiai man mieliausi. Kur kitur rasi tokių efektingų gamtos kampelių? Tokios
kalvų, upių, ežerų, miškų darnos
kaip Lietuvoje niekur daugiau
nėra.
– Ko palinkėtumėte humorą ir nekaltą melą mėgstančių
žmonių mėnesio,
dar vadinamo „apriliumi“, proga mūsų
žurnalo skaitytojams?
– Pirmiausia – optimizmo.
Antra, gaivinti savyje kūrybinę
dvasią, o ji reiškiasi nebūtinai
piešiant ar rašant – gyvenimo
stebėjimas, dalyvavimas kasdienybės verpetuose irgi yra
kūryba
Pirmas puslapis
antras puslapis
K.K.Šiaulytis. Sveikuolis. 2020. Humorografija
K.K.Šiaulytis. Dailininkas Rimantas Dichavičius. 2017. Šaržas
K.K.Šiaulytis. Krepšininkas Mantas Kalnietis. 2019. Šaržas
Čia aš. Fotografijos autorius Gintaras Žilys.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą