Vakaras

Vakaras

2025 m. spalio 29 d., trečiadienis

ART DECO BLIKUI – 100 METŲ!

Žurnalas „Skautų aidas“, 1931 m., Nr. 22 (79). 
Viršelio dailininkas 
Telesforas Kulakauskas (1907-1977).
 Ant piešinio herojaus veiduko tviska keli blikai.

Kęstutis K. Šiaulytis

ART DECO BLIKUI – 

100 METŲ!

 Straipsnio antraštėje, vietoje žodžio „BLIKAS“ galite skaityti – „ŽYBSNIS“. Blikas, gi,  (iš vokiško Blick – žvilgsnis), dailininkų kalboje – platus baltos spalvos potėpis, imituojantis šviesos atspindį tapybos ar grafikos kūrinyje.

 Prieš šimtą metų Paryžiuje surengta tarptautinė dekoratyvinio ir šiuolaikinio pramoninio meno paroda „Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes“ tarsi spindinčios kometos skrydžiu nušvietė pokarinę Europą, gal ir visą pasaulį, pažadindama naujus kūrybinius impulsus įvairiausiose meno srityse – architektūroje, grafiniame ir pramoniniame dizaine, madoje, dekoratyvinėje dailėje, spaudos grafikoje, sodų mene, kraštotvarkoje. Ekspozicijos pavadinimo santrumpa – „Art Deco“, tapo naujos meno krypties vardu. Parodoje dalyvavo dvidešimt viena valstybė, paviljonuose demonstruojami šalių modernistinės gyvensenos siekiai, tačiau tarp jų nebuvo JAV, gal manyta, kad ten tik kukurūzai želia. Tačiau, jau po kelių metų Niujorke išdygo (pradėtas statyti 1928, baigtas 1930) bene žymiausias Art Deco stiliaus pastatas – „Chrysler Building“ („Kraislerio dangoraižis“). Ta lenktomis arkomis laiptuota Manhatano viršūnė ilgam tapo Niujorko ir viso modernistinio pasaulio simboliu.

 Tik ką užgimusioje Art Deco stilistikoje regimi dar prieš Didįjį karą, iki 1914-ųjų, klestėjusių meno krypčių – prancūzų moderno, austrų secesijos miražai, tačiau atsisakyta jų perdėto jausmingumo, iškilaus simbolizmo. Naujasis dekoratyvumas skleidėsi svariomis formomis, demonstravo patikimumą, tikslingumą, solidžią išraišką, žymi ir to meto kubizmo, fovizmo, ekspresionizmo, futurizmo kūrėjų įtaka. Art Deco palikimas – veržlūs dangoraižiai, didžiuliai prekybos centrai, prabangūs gyvenamųjų namų interjerai, juose – unikalūs baldai, modernių technologijų įranga. Visa tai tarsi įtaigotų, jog daugeliui ši meno kryptis buvo tik stebėjimo ir stebėjimosi objektas – dramblio kaulu inkrustuotą sekreterą ne kiekvienas galėjo įsigyti. Tačiau, kaip visada, yra ir kitas žiūrėjimo kampas. XX-tojo amžiaus tarpukaris buvo ir spaudos aukso amžius. Dideliais tiražais gyrėsi plačiajai publikai skirti laikraščiai ir žurnalai, reklamų dėka dar storesni tapo aukštuomenės leidiniai. Avangardinių idėjų suviliotų žurnalistų, leidėjų, spaudos dailininkų, fotografų kūrybinių siekių dėka jų kuruojami leidiniai tapo ne tik Art Deco tribūna, bet ir savitais šios meno krypties artefaktais. Čia pristatau savo senosios spaudos rinkinio „perliukus“ – kelių tarpukaryje Lietuvoje ėjusių žurnalų Art Deco stiliaus viršelius. O Juozo Keliuočio (1902-1983) leistas kultūros, literatūros ir meno žurnalas „Naujoji Romuva“ – visas persmelktas savita to laikmečio kūrybine dvasia.

Žurnalas „Misijos“, 1935 m., Nr. 4. 
Žurnalo redaktorius T. J. Paukštys, S. J., 
leidžia T. T. Jėzuitai.

 Žurnalas „Naujas žodis“., 1931 m., Nr. 5 (140).
 Viršelio dailininkas Vaclovas Kosciuška (1911-1984).

Čia gimė ART DECAS.
 Žurnalo „L‘ILLUSTRATION“ 1925 metų rugpjūčio 8 d.
 numerio grafinė antraštė straipsniui apie Paryžiuje
 veikiančią pasaulinę parodą 
„Exposition internationale des arts décoratifs
 et industriels modernes“ – „Tarptautinė dekoratyvinio
 ir šiuolaikinio pramoninio meno paroda“. 
Paroda atidaryta 1925 metų balandžio mėn., 
veikė iki spalio 25 dienos, bet kadangi 
buvo labai populiari – ją aplankė 
16 milijonų žiūrovų, buvo nutarta parodą 
pratęsti iki lapkričio 8 dienos.
 Prancūzijos savaitinis žurnalas „L‘ILLUSTRATION“
 ėjo 1843-1944 metais. 1929 metais jo tiražas – 650 000 egz.

Žurnalas „Naujas žodis“., 1931 m., Nr. 10 (145).
 Viršelio dailininkas 
Vytautas Pranas Bičiūnas (1893-1943). 
Jis buvo ir vienas iš šio žurnalo leidėjų.

Žurnalas „Naujoji Romuva“, 1937, Nr. 21-22. 
Viršelyje dailininko
 Jono Steponavičiaus (1907-1986) 
grafikos kūrinio reprodukcija.

Straipsnis publikuojamas
 laikraštyje "LIETUVOS AIDAS", 2025, Nr. 42.
Rasite ir "LA" internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą