K.K.Šiaulytis. Rietavas, Jūros upės vingis Rietavo parke.
2011. Akvarelė. 29,7 x 42
Kazys
Kęstutis Šiaulytis
Dailininko pasivaikščiojimai po Vilnių, pasižvalgymai Lietuvoje
Itališkoji Žemaitija. Rietavas
Rietavas – modernių siekių miestas. Iki Didžiojo karo, lemtingųjų
1914 metų, jis garsėjo naujausiais stebuklais - kunigaikščiai Oginskiai nutiesė
pirmąją telefono liniją (1882) jungusią Rietavą, Plungę, Kretingą, Palangą, čia
nušvito pirmieji elektros žibintai mūsų krašte (1892), naujai perplanuotas,
perstatomas buvo ir pats miestas. Oginskių dvaras, o kartu ir Rietavas, tuomet
buvo žinomas kaip žemės ūkio inovacijų, agronomijos, žirgininkystės bei
kultūros ir švietimo centras.
Kunigaikštis Irenėjus Oginskis (1808–1863), apsisprendęs kurti
šeimos rezidenciją Žemaitijoje, savo ateities vizijose matyt regėjo Rietavą,
kaip kokį Šiaurės Italijos nedidelį miestą, supamą mažesnių ir didesnių sodybų,
dvarelių. Šalia kūrėsi kitas panašiai tvarkomas miestas – Plungė, toliau į vakarus garsėjo Kretinga
su bernardinų vienuolynu, dar toliau – Tiškevičių Palanga, ir štai jums -
Žemaitijos Lombardija! Po kunigaikščio mirties, sūnūs Bogdanas ir Mykolas, tęsė
tėvo darbus, įgyvendino jo vizijas. Besidomintieji minėtų Žemaitijos
miestų istorija, pritartų, jog antrojoje XIX amž. pusėje, nuo 1870 metų iki
Didžiojo karo, 1914 metų, šis kraštas daug kuo prilygo to meto Italijos
provincijos regionams.
Kad čia yra Lietuvos Italija, pirmiausia visiems turėjo skelbti
Rietavo Šv. Arkangelo Mykolo neoromaninio stiliaus bažnyčia su aukštomis kampanilėmis (bokštais),
tokie bokštai – varpinės aptinkami visoje Italijoje. Bažnyčia pradėta statyti
1853 metais, baigta – 1873, architektas Gonsovskis iš Romos.
Pats Rietavo dvaras, rūmai, aplink juos esančios sodo erdvės,
tvenkinių ir protakų tinklas, taip pat turėjo priminti Italijos didikų palazzo,
jų parkus-sodus, kur želdynų visuma formuojama iš atskirų giraičių, sodelių,
gėlynų, alėjų, tarp gamtinių erdvių įkomponuojami įvairiausios paskirties
pastatai.
Rietavo dvarą nuo miestelio ir dabar skiria aukšta mūro tvora.
Ignas Končius savo garsiojoje knygoje „Žemaičio šnekos“ rašo, kad tvoroje
buvusi įmūryta Šv. Kotrynos koplytėlė (ši Italijos šventoji globoja Sieną ir
Romą. 1939 m .
birželio 18 d. Pijus XII paskelbė ją Italijos, o 1999 m . Jonas Paulius II –
Europos globėja). Į Rietavo parką ir šiandien patenkama pro senuosius Baltuosius
ir Raudonuosius vartus, papuoštus riaumojančių liūtų statulomis. Liūtai
matyt primena praeiviui esant ribą tarp
miestelėnų ir didikų pasaulio, tarp kasdienybės darnos ir legendinės tobulybės.
Manau jie skelbia ir dar vieną žinią – įeidamas pro šiuos vartus, patenki į
išpuoselėtą gamtovaizdį, gal būt, net į nedidelį rojų, kur tarp žydinčių krūmų
vaikštinėja išdidūs to išsiilgtojo sodo paukščiai – povai, tvenkiniuose
plaukioja gulbės. Netoli už Raudonųjų vartų kažkada švytėjo oranžerija, jos
viduje augo palmės, bananų medžiai duodavo vaisius. Šalia palmidės buvo įrengta
apžvalgos aikštelė, iš kur vėrėsi vaizdas į Jūros upės ir Jaunupio slėnį.
Spėju, kad kažkur čia, turėjo būti ir nedidelis renesansinis sodelis su fontanėliu
ir, gal būt, nimfėjumi, taip mėgiamais itališkų parkų atributais. Šiaurinėje
parko dalyje esanti didžioji alėja buvo apsodinta eglėmis, kurios, tarsi
užtvara, saugojo nuo darganų lepesniems augalams skirtas erdves. Parko lomoje,
tarp senų vietinių medžių, tikriausiai vešėjo pietietiški, kiaurai permatomus
žalius kupolus aukštyn keliantys vikmedžiai, įvairių rūšių pušys. Vingrių
pasivaikščiojimų takų pakraščiai vasaros metu buvo apstatomi dideliais puodais
su apelsinmedžiais, agavomis.
Betyrinėdamas parką suvokiau - Rietavo itališkumas yra šio miesto
likiminė žymė.
Ir šiuolaikinis Rietavas vis asocijuojasi su kažkuo itališku –
miesto erdvėje dominuojanti balta, didinga, bet kartu savotiškai grakšti
bažnyčia sukuria įspūdį, kad čia, net apniukusią dieną – saulėta. Aikštėje ant
granitinio postamento stovinti balta merginos su deglu skulptūra ir tolėliau
esantis platus, šulinį primenantis baltas fontanas, tarsi perkelti iš kokio
Italijos miestelio, o rietaviškių sodybos, tikrai primena pietietiškas vilas -
skendi sodų, rožynų, bijūnų žydėjime, trūksta tik medinių žaliuzių languose.
Čia buvojant, itališkų nuotaikų, tarsi Felinio filmų kadrų, akis pagauna
nuolat, nė nemirktelėjusi. Svetį, užėjusį į kurią Rietavo kavinę, pasitinka
draugingai lyg Romos priemiesčio picerijoje. Jei reikės pakeisti prakiurusią
automobilio padangą – atsiras nedidelė automechaninė dirbtuvėlė su į Mastrojanį
panašiu ir itališkai paslaugiu meistru. O štai dar vienas epizodas - iš kaimo
atvykusi apsipirkti matrona neskuba namo, atsistojusi prie miesto fontano
trupina ką tik nupirktą pyragą čia plaukiojantiems laukiniams ančiukams. Tokį
gyvenimo tikrumą pamatyti gali tik Italijoje ar Žemaitijoje.
Bet akvarelininkui vis maga sugrįžti į parką, stebėti jo vaizdžius
pasakojimus! Senų skroblų kamienų reljefai, ąžuolo šakų meandrai, eglių darnūs
ornamentai guodžia dailininko dėmesį – neliūdėk, kad šiandien tu ne Versalyje
ar Villa Borhese parkuose, pasižvalgyk aplink - Žemaitijos žolynai šoka
tarsi žalios fėjos, jų aukšti kuodai ar skėtotos šukuosenos marga baltų,
gelsvų, rausvų atspalvių begalybėmis. Pasakyk, ar ne puikus štai klumpakojis -
debesies šešėlis kopia per kalvelę, o štai ten - balzganas gluosnis, tarsi koks
padavimų milžinas grumiasi, vartosi parko skersvėjuose.
K.K.Šiaulytis. Rietavo parko romantika. 2011. Akvarelė. 42 x 29,7
K.K.Šiaulytis. Kunigaikščių Oginskių koplyčia Rietavo dvaro parke.
2008. Akvarelė. 42 x 29,7
K.K.Šiaulytis. Raudonieji vartai. 2008. Akvarelė. 29,7 x 42
K.K.Šiaulytis. Parko tvenkiniai. 2011. Akvarelė. 29,7 x 42
K.K.Šiaulytis. Parko pakraštyje. 2011. Akvarelė. 29,7 x 42
K.K.Šiaulytis. Birželio žolynai. 2011. Akvarelė. 29,7 x 42
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą