Vakaras

Vakaras

2025 m. sausio 15 d., trečiadienis

Šaržas – bohemiškos dvasios miražas

Adomas Varnas. Kun. Juozas Tumas. 
Iš albumo „Ant Politikos Laktų“

Kęstutis K. Šiaulytis

Šaržas – bohemiškos dvasios miražas

 Jei sumanysite ieškoti šaržo apibrėžimo kokiuose žinynuose, enciklopedijose, rasite tik vos kelis varganus, kanceliarine kalba suregztus sakinius. Žodis „šaržas“, prancūziškai charge – iškreipti. Bet ar tik tiek?

 Šia tema, išminties pasisemti verta, sakyčiau, meno suvokimui „raktinėje“ E. H. Gombricho knygoje „Dailė ir iliuzija“. Ją iš anglų kalbos vertė Rasa Antanavičiūtė, leidėjai – ALK ir Alma littera, 2000. Skyriuje „Karikatūros eksperimentas“ autorius ne tarp eilučių teigia, jog amžių bėgyje turėjo daug vandens nutekėti, kol dailininkai ryžosi šaržuoti žmogų. Leonardo da Vinci, Albrechto Diurerio, kaip ir kitų renesanso tapytojų portretinės fizionomikos tyrimus ir atradimus Gombrichas prilygina Filipo Bruneleski centrinės perspektyvos atradimui.

 Europos karikatūros istorijos analuose bene pirmųjų šaržų autoriumi laikomas žymusis skulptorius, dailininkas, architektas Lorenco Bernini (1598-1680) keliais brūkšniais nupiešęs išraiškingą kardinolo Scipiono Borgheze portretą (1650), bei popiežiaus  Inocento XI figūrinį šaržą (apie 1676). Vokietijos meno istorijos tyrėjai, kaip ankstyvąją humoristinę grafiką pristato dvi garsias medžio graviūras: „Septynios Liuterio galvos“ (1523) ir „Velnio dūdmaišis“ (1521) , kurias irgi galima laikyti pavykusiais šaržais. Tikriausiai visi esate matę keistenybių genijaus Džiuzepės Arčimboldo (Giuseppe Arcimboldo 1527-1593) tapytų portretų, tarsi sulipdytų iš jūrų gyvių, daržovių, vaisių, medžių šakų? Ar tai šaržai? Dar keistesnis, mistiškasis Jeronimas Boschas (Hieronymus Bosch 1450-1516). Gal jo kūryboje reikėtų ieškoti karikatūros meno ištakų? E. H. Gombrichas pirmaisiais dailės pokštininkais – karikatūristais, įvardina brolius Carracci, vienas jų, Agostinas Karrači (Agostino Carracci 1557-1602) buvo garsiausias to meto Italijos grafikas.

Kad šaržas taptų mėgiamu, geidžiamu dailės žanru, prireikė ne tik menininkų drąsos, jų taiklios akies gebėjimų, rankos miklumo, bet ir publikos supratingumo, pritarimo ir, galiausiai, tų abiejų grandžių dvasios išlaisvėjimo. Tai nutiko jau XIX amžiuje. Šaržo kultūra suklestėjo Viktorijos laikų Anglijoje, impresionistinėje Prancūzijoje, linksmojoje Bavarijoje. Paminėsiu tik vieną daugeliui pažįstamą dailininką – Anri de Tuluz- Lotreką (Henri de Toulouse-Lautrec 1864-1901). Pasižvalgykite jo kūrybos lobynuose – įkvėpsite, svaigios bohemiškos drąsos užteks ir jums.

 Lietuvišką šaržų istoriją plačiu mostu pradėjo dailininkas Adomas Varnas 1922 metais išleidęs liuksusinį (spausdintą Vokietijoje) šaržų albumą „Ant Politikos Laktų“. Kunigas, rašytojas Juozas Tumas-Vaižgantas papildė grafiką taikliu tekstu, piešinių aprašu. Šaržų vietą meno albumų lentynoje įtvirtino žurnalisto Domo Šniuko veikalas „Juozas Olinardas Penčyla: šaržų karalius“. Leidykla „Margi raštai“, 2004. Solidžiame tome (262 puslapiai), visa Smetonos laikų Lietuvos „grietinėlė“ – žymiausių menininkų, politikų, verslininkų, karo vyrų, sportininkų taiklios portretinės interpretacijos... Tarpukaryje šaržai mirgėjo įvairiausiuose periodiniuose leidiniuose. Garsiausi linksmojo žanro meistrai, be jau paminėtų – Telesforas Kulakauskas, Leonas Kaganas, Stepas Žukas.

 Sovietmetyje šaržas buvo retas paukštis Lietuvos spaudoje, vis tik, humoro žurnale „Šluota“, ar juokaujančių literatų knygose, buvo galima aptikti linksmųjų portretų, prie kurių redaktoriai dar pridėdavo įrašą „draugiškas šaržas“. To meto spaudos leidiniuose šmėstelėję grafikos šmaikštuoliai: Sofija Veiverytė, Stasys Krasauskas, Algirdas Šiekštelė, Andrius Cvirka, Arvydas Pakalnis, Ignas Adakris Martinaitis, Vitalijus Suchockis, Romas Palčiauskas, Zenonas Šteinys, Edmundas Žiauberis, Kęstutis Šiaulytis (tai aš). Nuo seno, Palangoje, dažniausiai pakeliui į centrinį pliažą, darbavosi bene žymiausias gatvės šaržų meistras, animacinių filmų kūrėjas Zenonas Tarakevičius. Jau šiais laikais, kaip puikus šaržistas atsiskleidė pagyvenęs karikatūristas (turintis šios srities darbo stažą nuo 1964-ųjų) Jonas Varnas. Jo kirčių neišvengė nei vienas bent kiek pasireiškęs mūsų laikų Lietuvos politikas. Su J. V. šaržine kūryba gali lenktyniauti nebent V. J. – Vytautas Jurkūnas. Pastariesiems, ant kulnų lipa Ramūnas Vaitkus, Gintaras Jocius, Rolandas Vičys, Alvydas Jonaitis, Algimantas Snarskis, Martynas Juchnevičius. Skulptūrinių šaržų yra sukūrę Napoleonas Petrulis, Erikas Varnas, Henrikas Orakauskas, o garsaus grafiko Valerijono Vytauto Juciaus net ekslibrisai nušvitę adresatų šypsenomis. Šaržinio „iškreiptumo“ požymių bei humoro dvelksmo nestokoja daugelis šiuolaikinių meno kurinių, bet ta pagava lieka tik supratingųjų pamatyta, išgvildenta, įvertinta.

Juozas Olinardas Penčyla.
 Lietuvių Žurnalistų sąjungos antrojo suvažiavimo
 dalyviai H. Blazas, S. Urbonas, J. Kardelis, 
J. Pronskus ir A. Merkelis. Šveinfurtas, Vokietija, 1947 m.

Kęstutis K. Šiaulytis. 
Žurnalistų Joninė šaržų „kupolinė“. 
Paskelbta laikraštyje „Žurnalistų žinios“ 
1989 m. (užėmė visą laikraščio viršelį).
 Piešinio dešinysis kampas paliktas tuščias,
 kad kiekvienas galėtų nupiešti savo Joną.

Straipsnis publikuojamas laikraštyje 
"LIETUVOS AIDAS", 2025, Nr. 2.
rasite ir "LA" internetinėje svetainėje:

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą